Nakkebehandling pige
Rygbehandling
Forklaring

Konsultation hos kiropraktorerne

Kiropraktoren vil udspørge dig om dit problem og om din hverdag og dit helbred i øvrigt. Kiropraktoren vil undersøge dig ved at teste ryggens, nakkens eller leddenes generelle bevægelighed og funktion, og han/hun vil mærke på dig for at undersøge for smerte og ømhed og for bevægelighed i alle led. Kiropraktoren vil også undersøge, om du har tryk på eller irritation af nerver, der udspringer fra rygsøjlen. Dette gøres ved at undersøge muskelstyrke, reflekser og følesans.

Hvis der er behov for det, vil kiropraktoren som en del af undersøgelsen tage et røntgenbillede af din ryg, arrangere en ultralydsundersøgelse eller henvise dig til MR-skanning.

Behandling og træning

Kiropraktorbehandling indeholder som regel flere elementer. Mest kendt er nok manipulation, hvor kiropraktoren med et hurtigt håndgreb manipulerer et eller flere led, hvorved patienten opnår at blive lindret for smerte. I forbindelse med manipulation høres ofte et “knæk”. Kiropraktorer udfører også andre former for manuel behandling rettet mod led, muskler og sener i form af f.x. trykmassage, strækteknikker og akupunktur/dry needling.

Træning og øvelser er en vigtig del af moderne rygbehandling. Hos Hartvigsen & Hein har vi egne træningsfaciliteter, ligesom vi samarbejder med fysioterapeuter eller fitnesscentre.

Rådgivning om fysisk aktivitet, arbejde og forebyggelse indgår i moderne kiropraktorbehandling.

Hvorledes foregår den første konsultation?

Ved den første konsultation vil kiropraktoren udspørge dig om dit problem. Dette gøres for at lokalisere problemet og for at give kiropraktoren et helhedsindtryk af dit helbred. På baggrund af dine svar afgør kiropraktoren hvilke undersøgelser, der skal udføres. Undersøgelsen kan bl.a. bestå af: holdnings- og ganganalyse, neurologisk undersøgelse, ortopædisk undersøgelse, blodtryk og puls, undersøgelse af muskler og leds bevægelighed og funktion mm. Hvis kiropraktoren skønner, at røntgenundersøgelse eller ultralydsundersøgelse er nødvendig, vil dette blive foretaget, ligesom kiropraktoren kan henvise dig til MR-skanning.

Diagnose

På baggrund af samtalen og undersøgelsen fastslås problemets præcise karakter, og der stilles en diagnose. Ud fra denne diagnose vil kiropraktoren lave en behandlingsplan. Viser det sig, at problemet er uden for det kiropraktiske behandlingsområde, vil kiropraktoren i samråd med egen læge sørge for, at du bliver henvist til yderligere undersøgelser eller anden behandling.

Behandling

Målet med den kiropraktiske behandling er at reducere eller fjerne dine smerter ved at genskabe normal funktion af kroppens led og muskler. Normalt fungerende muskler og led vil nemlig sædvanligvis ikke blive irriterede og give gener (smerter, ømhed, stivhed, spændinger) eller skabe irritationstilstande omkring nerverne som f.eks. iskias. Ved at normalisere kroppens funktion er kiropraktisk behandling derfor rettet imod at fjerne årsagen til symptomerne og ikke kun symptomerne selv.

Behandlingen består som regel af forskellige manipulations- og muskelteknikker. Ved manipulation behandler kiropraktoren leddene ved hjælp af specifikke og præcise håndgreb. Bagefter er leddet friere i sin bevægelse, og du har færre smerter. Manipulation er smertefrit og sjældent forbundet med ubehag for patienten. Muskelbehandling kan bestå af forskellige tryk-, massage- og udspændingsteknikker og/eller akupunktur/dry needling. I alle tilfælde tilpasses behandlingen den enkelte persons alder og fysik.

I de fleste tilfælde er det nødvendigt at supplere behandlingen med øvelser til hjemmebrug. Der vil også blive givet råd vedrørende f.eks. arbejds-, sidde- eller sovestillinger, løfte/bæreteknik, motion, smertestillende medicin og is/varmebehandling.

For patienter med langvarige eller tilbagevendende problemer tilbyder vi træning på små hold i vores egen træningssal.