Dreng behandling
Forklaring
Babybehandling
Bicepsrefleks

Hvordan virker kiropraktisk behandling?

Behandling hos kiropraktoren har til formål at normalisere leddenes og musklernes funktion samt lindre eller fjerne smerte.

Dårlig funktion i kroppens led og muskler kan udover lokal stivhed og smerter give anledning til f.eks. spændingshovedpine, brystsmerter og iskias. Disse fænomener skyldes, at patientens nervesystem bliver påvirket.

Hvilke behandlingsmetoder benytter kiropraktoren?

(den moderne)

En “moderne” kiropraktor benytter de behandlingsmetoder, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. For ondt i ryggen benyttes derfor primært:

* Information
* Manuel behandling (f.eks. manipulation, mobilisering, massage og udspænding )
* Øvelsesinstruktion/træning
* Rådgivning

Hvor lang tid tager det, før jeg bliver bedre?

Nogle patienter får umiddelbar lindring af deres smerter. Andre opdager, at det kan tage uger til måneder. Mange faktorer påvirker helingsprocessen, f.eks: hvad er gået galt, og hvor længe har jeg haft mit problem.

Hvor længe har jeg brug for behandling?

Det er et meget individuelt spørgsmål, som afhænger af omfanget og varigheden af dit problem, din øvrige sundhedstilstand og dit engagement i behandlingen. Vi tilstræber at afslutte behandlingen så hurtigt som muligt, så du kan komme videre med dit liv.

Er der risiko forbundet med at gå til kiropraktor?

Som med al anden virksom behandling kan også kiropraktisk behandling have utilsigtede bivirkninger. Heldigvis ved man fra omfattende forskning, at næsten alle bivirkninger ved kiropraktisk behandling er lette og kortvarige som for eksempel ømhed eller træthed. Kiropraktorbehandling har langt færre bivirkninger end for eksempel smertestillende medicin.

Gør det ondt at blive behandlet hos kiropraktor?

Behandling hos en kiropraktor er for det meste smertefri. Manipulationsbehandling ledsages ofte af en lyd, dvs. et lille knæk, som nogle finder ubehagelig. Lyden skyldes kort fortalt, at man ved manipulationsbehandling overkommer det undertryk, der er i de fleste led. Herved frigives nogle luftbobler, hvorved lyden fremkommer. Lyden skyldes altså ikke, at noget brækker eller rives over, eller at knoglerne skurrer mod hinanden. Lyden skyldes frigivelse af luftbobler fra leddet.

Hvorfor siger det knæk?

Som angivet ovenfor i “gør det ondt at blive behandlet hos kiropraktor” skyldes lyden kort fortalt, at man ved manipulationsbehandling overkommer det undertryk, der er i de fleste led. Herved frigives nogle luftbobler, hvorved lyden fremkommer. Lyden skyldes altså ikke, at noget brækker eller rives over, eller at knoglerne skurrer mod hinanden. Lyden skyldes frigivelse af luftbobler fra leddet.

Hvem kan behandles?

Alle med problemer i muskler og led kan have glæde af kiropraktisk behandling – uanset alder, sygdom eller handicap. Kiropraktoren vælger sine behandlingsformer ud fra patientens alder og sundhedstilstand i øvrigt. Behandlingen af spædbørn består f.eks. primært af massage og blid mobilisering (bevægelse) af led, hvis disse ikke i forvejen har optimal bevægelse. Også ved knogleskørhed kan kiropraktoren vælge behandlingsformer som fint tåles.

Får man løse led eller slidgigt af behandling?

Det er en myte, at man får løse led eller slidgigt af at blive behandlet hos kiropraktor. Selv ved gentagne behandlinger får man ikke løse led. Tværtimod normaliseres leddenes og musklerne funktion, hvilket må formodes at forebygge slidgigt. Adskillige videnskabelige undersøgelser viser, at led med dårlig funktion giver slidgigt.

Kan kiropraktoren afhjælpe problemer hos spædbørn?

Hvis spædbarnets problem skyldes problemer i muskler og led, kan kiropraktoren ofte hjælpe. Det kan være svært for forældre selv at afgøre, om barnets gråd skyldes mavepine eller f.eks. ondt i ryg eller nakke. En undersøgelse hos kiropraktoren vil kunne afgøre dette. Behandling af spædbørn er meget blid og nænsom og er normalt ikke forbundet med gener eller ubehag for barnet.