Lændesmerter

Ca. halvdelen af alle danskere har ondt i lænderyggen hvert år. Desværre er det også sådan, at har man først haft ondt i ryggen én gang, er risikoen for at få ondt i ryggen igen større.

Årsagerne til lændesmerter er mange. En mindre del af smerterne skyldes alvorlige sygdomme som f.eks. infektioner, brud eller kræft; en lidt større del skyldes diskusprolaps eller slidgigt, men den største gruppe af rygsmerter skyldes, at noget i ryggen ikke fungerer, som det skal. Det vil sige, at muskler og led giver smerter, fordi der er ubalancer, stivhed og svaghed.

Graden af lændesmerter kan variere fra en irriterende baggrundsømhed til ubærlige skarpe smerter, hvor man næsten ikke kan bevæge sig eller finde hvile. Smerter i den nederste del af ryggen kan stråle ud i benene. Dette skyldes, at iskiasnerven er irriteret, eller at noget trykker den.

Smerter i lænden kan f.eks. skyldes et tungt eller akavet løft, en forkert bevægelse, eller det kan være mange uhensigtsmæssige bevægelser, der over tid provokerer led og muskler, så de til slut ikke kan fungere inden for kroppens smertetærskel. Også manglende brug af kroppen, dvs. en inaktiv livsstil, kan føre til smerter.

Netop fordi lændesmerter er så komplicerede og kan bunde i mange forskellige ting, er det ekstremt vigtigt, at man opsøger professionel hjælp og ikke forsøger at stille sin egen diagnose. Husk at din ryg skal bære dig hele livet, så det er vigtigt, at du passer godt på den.