Lænden er det hyppigste område af rygsøjlen, der rammes af diskusprolaps.

En diskusprolaps opstår, når der kommer en revne i den hårde ydre skal af diskus (de støddæmpende bruskskiver mellem hvirvlerne i rygsøjlen), så det bløde materiale i diskus’ midte trænger igennem revnen og forårsager irritation af det omkringliggende væv og af dele af iskiasnerven. Diskusprolaps kan opstå af en enkeltstående skade, men oftest udvikles den gradvist i tilfælde af kronisk dårlig lændefunktion.

Symptomerne på diskusprolaps varierer. Generelt har man meget ondt i benet, der er ofte jagende smerter fra lænden til balle, lår, læg, fod og tæer. Der kan være følelsesløshed eller ændret følesans i det påvirkede område, ligesom man kan opleve at være svag i det pågældende ben eller fod. Nogle mennesker har slet ikke ondt i ryggen men kun i benet.

Diskusprolaps kan være en alvorlig lidelse, men generelt er prognosen god, og langt de fleste kommer sig uden at skulle opereres. Derfor er Sundhedsstyrelsens anbefalinger også rettet imod at undgå operation med mindre andre former for behandling, information og/eller øvelser ikke har vist sig effektive, eller der er risiko for permanent nerveskade.

Kiropraktisk behandling og fysioterapi kan være effektiv i tilfælde af diskusprolaps. Vi følger de nyeste anbefalinger nøje og kombinerer behandling, rådgivning og øvelser i de forskellige faser af helingsprocessen med opfølgende træning. Vi har henvisningsret til MR-skanning, såfremt det skønnes nødvendigt.

Har man diskusprolaps i lænden, ydes der ekstra tilskud til behandling fra den offentlige sygesikring via et såkaldt “Prolaps-pakke-forløb”. Se priser her.

Læs mere om diskusprolaps i lænden på kiropraktor.dk